Jednym z podstawowych elementów uzytkowych jest Elektryfikacja drzwi kierowcy i pasażera.
Polo fabrycznie nie posiadało absolutnie żadnych elementów Elektrycznych w drzwiach, do tego stopnia, iż nie posiada fabrycznych przepustów przewodów, nie posiada także miejsc zarówno w Karoserii jak i drzwiach przeznaczonych na montaż przepustów.
Przepusty w drzwiach można wykonać we własnym zakresie, Niestety wymaga to demontażu drzwi
Ja w poprzednim Polo wykorzystałem ogólno-dostępny przepust typu S 70023C
Jest to rozwiązanie stanowczo bezpieczniejsze od standardowego peszla.
Mając juz możliwość przepuszczenia przewodów, można zacząć wyposarzać drzwi w elementy elektryczne:
- Elektryczne szyby
- Centralny Zamek
- Elektryczne Lusterka
- Nagłośnienie w drzwiach
- Dodatkowe oświetlenie
1. Elektryczne Szyby
Ponieważ Polo nie posiadało wyposażenia elektrycznego w drzwiach, dlatego Otwieranie szyb jest wykonywane za pomocą "Korbotronika"
Aby wzbogacić wyposażenie o elektryczne szyby, potrzebne są elementy mechaniczne, oraz sterujące.
Elektryczny mechanizm otwierania szyb dla Polo nigdy nie powstał, dlatego można zastosować "uniwersalny" mechanizm który bez problemów jest dostępny w internecie:

Zastosowanie tego rozwiązania ma kilka zalet:
- Gotowy zestaw z potrzebnymi wszystkimi elementami Sterującymi, Elektrycznymi i tapicerskimi
- Możliwość montażu do istniejącego mechanizmu szyb bez konieczności jego demontażu
- Proste podłączenie do elektryki samochodu (wymaga w sumie tylko podpięcia zasilania)
Ma tez pewne wady:
- Mechanizm z tytułu swojej uniwersalności i działania wymaga zamontowania w miejscu 'korbki', co nie zawsze jest możliwe (w polo jest wystarczająco miejsca do tego celu).
- Silnik nie posiada możliwości bezpośredniego montażu do Oblachowania drzwi, dlatego jego 'stabilny' montaż jest bardzo utrudniony.
- Sterowanie szybami wykonywane jest przez mechaniczne przełaczniki o podwyższonej odporności na zwarcia, przy czym ta odporność jest mocno 'umowna'
- Brak ochrony przed przeciążeniami (np ręka)
- Brak możliwości prostego zastosowania Automatyki otwierania/zamykania szyb
- Zwiększona ilość grubych przewodów (są to kable wymagające sporoge obciążenia) ktore trzeba przeprowadzic pomiędzy karoserią a drzwiami szczególnie jeżeli chcemy mieć dodatkową możliwość sterowania szybą pasażera po stronie kierowcy.
Alternatywą dla Uniwersalnego Mechanizmu szyb jest zastosowanie Siłowników z innego samochodu.
Najprostrzym rozwiązaniem (z punktu widzenia mechanicznego) jest zastosowanie siłowników oraz prowadnic szyb z Golfa MK2 z pierwszych lat produkci (Drzwi z trókątną szybką w drzwiach). Siłowniki te posiadaja taką samą prowadnicę szyb co Polo, łatwo je rozpoznać po umiejscowieniu pojedynczej śruby montażowej centralnie na prowadnicy (póżniejsze prowadnice miały 4 śruby montażowe), Niestety zdobycie tego typu zestawu jest w obecnych czasach dość trudne. Prowadnica szyb pasuje bezproblemowo w miejsce oryginalnego mechanizu, niestety Silnik już nie bardzo, dlatego jego przykręcenie wymaga wykonania nowych otworów w wewnętrznej blasze drzwi oraz zastosowania przekładek aby w miarę sensownie zamontować sam siłownik.
Istnieją pogłoski o tym, że Prowadnica tylnych szyb z Golfa także pasuje w miejsce Przedniej Prowadnicy w Polo, niestety nie sprawdzałem tego osobiście. Dodatkowo tylny mechanizm szyb z Golfa ma bardzo krótkie linki co może nie pozwolić na odpowiednie odsunięcie Silnika od szyby i blachy drzwi (a w Polo jest Bardzo Mało miejsca)
Zalety:
- Łatwy montaż
- Cichy i sprawny mechanizm
- W miarę elegancki i oryginalny wygląd (wewnątrz)
Wady:
- Bardzo trudno dostępne
- Brak jakichkolwiek elementów dodatkowych w zestawie
- Silniki sterowane Bezpośrenio (jednakże posiadają bezpieczniki termiczne odłączające zasilanie jeżeli silnik jest zablokowany/przeciążony przez kilka sekund)
- Brak możliwości prostego zastosowania Automatyki otwierania/zamykania szyb
- Zwiększona ilość grubych przewodów (tak jak w przypadku Uniwersalnych szyb)
W Poprzednim Polo automatyka szyb została wykonana na module Komfortu z Corrado 191 959 875. Moduł ten posiada automatyke zamykania i otwierania szyb opartą na wykrywaniu zwiększonego obciążenia na stykach, dodatkowo pozwala na ograniczenie grubości przewodów, ponieważ przyciski służą tylko do przekazania sygnału do sterowania szybami. Moduł ten ma niestety małą wadę - Nie ma możliwości sterowania obiema szybami jednocześnie.
Trzecią opcją jest zastosowanie i skonstruowanie własnego mechanizmu w oparciu o części z dowolnie wybranego pojazdu.
W obecnym Polo podjąłem decyzję o zastosowaniu nowoczesnego silnika do podnoszenia szyb ze zintegrowanym sterownikiem kontrolującym cała elektrykę drzwi pochodzącą z Golfa Mk6/Tourana (Platforma PQ35)
Zalety:
- Silnik sterowany cyfrowo
- Zintegrwany sterownik kontrolujący nie tylko szyby, ale także lusterka, centralny zamek oraz oświetlenie
- Ograniczenie ilości przewodów pomiędzy Karoserią a drzwiami (do 4/5) do kontroli wszystkich podzespołów
- Szeroka gama dostępnych części i ich niewygórowana cena
Wady:
- Konieczność przekonstruowania mechanizmu otwierania szyby
- Wykonanie i dostosowanie nowych linek
- Ingerencja w Blacharkę drzwi aby można było zamocować silniki w sposób pozwalający na dostęp do Modułów.
- Konieczność uszczelnienia mocowania Silników do blachy aby ewentualna wilgoć (deszcz, myjnia) nie wniknęła do elektroniki i samego silnika.
- Do działania wymaga pozostałych elementów Elektroniki Pojazdu - BCM i Gateway.
- Konieczność przeprogramowania modułów aby wszystkie elementy działały w prawidłowych kierunkach.
Montaż Elektrycznych Szyb z platformy PQ35 generuje kilka wyzwań które trzeba rozwiązać.
Miejsce montażu Silnika
Aby Jak najlepiej wykorzystać przestrzeń drzwi najlepiej zamontować Silnik mniej więcej w tym samym miejscu w którym znajduje się oryginalna korbka. Miejsce to, ze względu na dzieloną szybe drzwi jest dość mocno isolowane przed wilgocią, dodatkowo pozwala na bezpieczne wykorzystanie przestrzeni, ponieważ nie koliduje z otwieraną szybą.
Do tego celu Kupiłem używane zestawy podnośników szyb z Golfa V (1K5 837 461 / 1K5 837 462)

W zestawie znajdują sie wszystkie potrzebne części do wykorzystania w dalszych przeróbkach w tym 'wanienka' którą można przykręcić do oblachowania drzwi.
W tym celu wykorzystałem Nitonakrętki po uprzednim rozwierceniu otworów montażowych w wanience


Część dalsz Nastąpi....
English (United Kingdom)
Comments powered by CComment