W moim poprzednim Polo zaadoptowałem zegary z Golfa MK2 z Pełnym MFA
Zegary miały zewnętrzne Białe podświetlanie i ogólnie prezentowały się elegancko (Tak wyskalowany w Milach)
W obecnym Polo plany są nieco bardziej ambitne.
Zegary dalej będą zaadoptowane od Golfa MK2, jednakże ich konstrukcja daleko odbiegać będzie od standardowych analogowych tarcz.
- Wskazówki sterowane za pomocą silników krokowych
- Kontrolki wbudowane w tarcze zegarów sterowane dynamicznie RGBW
- Podświetlanie tarcz i wskazówek od dołu za pomocą dynamicznych LED RGBW
- Wyświetlacz Kolorowy 2.8' z pełnym interface'm oraz grafiką 3D
- Komunikacja CAN
Aby móc Wykonać tego typu zegary potrzebni są dawcy do przeszczepu:
- Zegary Golf MK2 ze standardowym zegarkiem oraz wskaźnikiem paliwa w dolnej środkowej części (np. 191919033LR)

- Zegary Golf MK2 bez Zegarka i licznika dziennych kilometrow (czysta szyba bez otworów np 191919033Q - Wbrew pozorom trudniejsze do zdobycia)

- Zegary z Audi A4 B6 (Silniki krokowe, wskazówki)

Dodatkowo Lista Elementów z których będą składać się zegary
- Mega 2560 PRO MINI (mikrokontroler)
- Raspberry PI Zero W
- Wyświetlacz 2.8' 240x320 SPI lub 2.8' 480x640 RPI
- 4'ry sterowniki krokowe TMC2209
- Sensor światła
- 2 transceivery CAN
- Mini odtwarzacz MP3 dla dźwięków
- Sterta Diod SK6812 5050 RGBNW
- Inne elementy pasywne.
W jakim celu potrzebne są 2 komplety zegarów z Golfa MK2?
Zegary ze wskaźnikiem Paliwa po środku idealnie nadają się do wycięcia przestrzeni na 2.8' wyświetlacz TFT, niestety tego typu zegary wychodziły z Analogowym zegarkiem który na środku szybki ma otwór na regulację zegara, Dlatego potrzebne są zegary z czystą szybką, aby można było ją wyciąć i przeszczepić.
Wycinanie szybki jest ogólnie zadaniem destruktywnym, Dawca szybki nie przeżywa (Szybka jest wklejona bardzo solidnie), i szybka z dawcy wewnętrznego plastiku też nie przeżywa, niestety oczyszczanie tego plastiku z pozostałości po szybce to długa i powolna operacja.
Oto jak wygląda obudowa zegarów z wyciętą przestrzenią na ekran TFT (jak widać Obudowa wymaga jeszcze dopieszczenia)

A tak z zamontowanym wyświetlaczem, wydrukowaną na szybko tarczą i wskazówką:

Tarcze zostały zaprojektowane od podstaw i prezentują się mniej więcej tak:

Tarcze wymagają jeszcze kilka poprawek:
- Podziałki nie są symetryczne między sobą, zaczynają się i kończą w innych miejscach
- wskaźniki paliwa i wody mają podziałki pod innym kontem niż rzeczywisty kont wskazówki
Aby podswietlanie i kontrolki mogły być wbudowane w Tarcze, konieczne było zaprojektowanie dodatkowej wewnętrznej obudowy

A po wydrukowaniu prezentuje się następująco:

Czarne elementy służą do zablokowania przechodzenia kolorowego/białego światła pomiędzy elementami
Obecny projekt zakłada zamontowanie wyświetlacza 240x320, pasuje idealnie ale płytka z tyłu musi być zamontowana pod kontem 30' aby wskaźnik temperatury nie przeszkadzał.
W oryginalnych zegarach zarówno wskaźnik paliwa jak i Cieczy chłodzącej były zamontowane pod lekkim kontem, tutaj ze względu na podświetlanie wskazówek, oba wskaźniki muszą zostać zamontowane o wiele głębiej i równolegle.
Kolejnym etapem projektu będzie zintegrowanie wyświetlacza RPI 480x640,

Wyświetlacz ten wymaga niestety przeróbek w postaci usunięcia matrycy dotykowej oraz zdemontowania zewnętrznego szkieletu aluminiowego. Po takim zabiegu wyświetlacz idealnie wypełnia przestrzeń przeznaczoną na Ekran.
Ponieważ wyświetlacz ma inną konstrukcję jego montaż w pełni będzie musiał być wykonany w obudowie, co oznacza przeprojektowane wanienki wyświetlacza oraz wyprowadzenia przestrzeni na 40 pinowe złącze.
Samo sterowanie wyświetlacza będzie odbywało się za pomocą Raspberry PI w oparciu o PI_3D.

Do zrobienia:
- Zaprojektowanie i przetestowanie logiczne Elektroniki
- Zaprojektowanie Płytek
- Złożenie modułowe elektroniki
- Oprogramowanie Mikrokontrolera
- Poprawki tarcz i ich zamówienie
- Zaprojektowanie dodatkowych obudów i elementów rozpraszających podświetlanie
- Oprogramowanie Interface'u 3D, komunikacji z mikrokontrolerem oraz Systemu Raspberry PI
- Oczyszczenie zegarów i wklejenie szybki
- Złożenie zegarów
- Integracja z CAN i sensorami w Elektryce
A w międzyczasie powstaje projekt 3D Polo

English (United Kingdom)
Comments powered by CComment